12/10/2022
1271
Partajare pe Facebook

Timpul de afară se răcește, temperaturile nocturne tind spre zero iar asta înseamnă că mulți posesori de automobile vor avea neplăceri cu bateriile mașinilor, care cel mai des se descarcă anume în așa condiții meteorologice. În articolul de mai jos vom povesti cum trebuie să acționați dacă dimineața automobilul a refuzat să se pornească, dar totodată și despre simptomele acumulatoarelor descărcate.

De ce se descarcă bateria?

Durata de viață a bateriilor noi (ne deservibile) este destul de lungă, 8- 10 ani în condițiile unei exploatări corecte, însă cu trecerea timpului capacitatea acestora scade drastic iar efectul de descărcare – crește. Astfel, într-un moment capacitatea acesteia nu va mai fi suficientă pentru a porni un motor rece.

O altă cauză a descărcării bateriei este legată de defectarea sistemului electric al automobilului – pierderea curentului în rețeaua de bord (pană de curent, consumatori electrici nedeconectați, etc) timp de o noapte pot lăsa automobilul fără curent electric în totalitate.

A treia cauză este legată de defectarea generatorului. În cazul respectiv pe bord se va aprinde martorul roșu cu o baterie desenată. Acesta informează despre faptul că toate necesitățile electrice ale automobilului sunt alimentate de la baterie și în funcție de starea acesteia automobilul va parcurge încă doar 15- 40 km.

Simptome: la deconectarea alarmei semnalizatorii se aprind foarte slab, lacătul centralizat poate nu funcționa, la încercarea de a porni motorul – martorii de pe bord luminează foarte slab sau deloc, la rotirea cheii – liniște completă urmată de clicuri de releu.

Cum putem „trezi” automobilul?

Există mai multe metode de a „resuscita” automobilul, diferența fiind doar în timpul și cheltuielile necesare dar și în nivelul de risc.

Important: Oricare metodă ați alege, mereu să țineți cheile de la automobil la îndemână. Bateria „trezită” poate include închiderea centralizată astfel cheile rămânând în interiorul automobilului blocat.

Prima și cea mai des întâlnită metodă - pornirea motorului cu ajutorul unei alte mașini. Cu ajutorul unor cabluri speciale cu clame la capete automobilul donor se conectează la automobilul care are nevoie de ajutor.

La mașinile cu motoare stinse – se conectează cablurile de clemele acumulatoarelor cu indicele „plus” (culoarea roșie) – inițial la clema respectivă a acumulatorului de pe automobilul donor, apoi la aceiași clemă de pe automobilul „descărcat”.

După asta al doilea cablu „minus” (de culoare neagră) – la clema respectivă de pe automobilul donor iar cu alt capăt se conectează la oricare piesă de metal nevopsită (masa) automobilului „descărcat”.

După conectare motorul automobilului „donor” trebuie pornit pentru câteva minute și apoi neapărat oprit. Doar după asta se poate de pornit al doilea automobil – în caz contrar există riscul de defectare a electronicii de bord.

Atunci când motorul automobilului descărcat s-a pornit – trebuie foarte atent de deconectat cablurile în consecutivitate inversă conectării. Motorul automobilului „descărcat” trebuie lăsat să lucreze pentru ceva timp pentru a încărca bateria.

 Important: se interzice de a conecta acumulatorul automobilului la un acumulatorul unui camion (bateriile acestora au capacitatea de 24 volți în loc de 12). Totodată se interzice strict de a porni motorul automobilului „descărcat” cu motorul automobilului „donor” pornit.  

A doua metodă – împingere automobilului. Se potrivește doar pentru automobile cu cutie mecanică. Împingând (sau tractând) automobilul „decărcat” trebuie să întoarceți cheia de pornire a motorului și ținând ambreiajul să luați o viteză măcar de câțiva km la oră. Odată ce ați atins-o trebuie să cuplați a doua sau a treia viteză (nici într-un caz prima) și să lăsați ambreiajul.

A treia metodă – să folosiți disăpozitiv de încărcare/ de pornire. Acestea au rolul automobilului „donor” însă sunt mai sigure. Din neajunsurile acestora pot fi enumerate: prețul dispozitivelor, mărimile și probabilitatea foarte mică că acestea vor fi la îndemână în momentul necesar.

A patra metodă -  procurarea bateriei noi. Cea mai simplă metodă pentru cei care doresc să rezolve problema „de la rădăcină”.  Unicul aspect important al metodei – trebuie să cunoașteți parametrii exacți ale bateriei de care aveți nevoie, iar în continuare plasând comandă online, aceasta vă va fi livrată direct la automobil și înlocuită.

Important: în cazul în care nu sunteți siguri că problema se ascunde în baterie, este rezonabil să apelați la serviciile unui evacuator auto și să aduceți mașina la service. Aici mecanicii specializați vor efectua o verificare a părții electrice și vor numi problema exactă a descărcării bateriei.

Orice metodă ați alege, este extrem de important să aveți grijă de partea electrică a automobilului. La acest capitol vă vor putea ajuta service-urile specializate, din această listă: : Lista service-uri